Kdo chce radar?
V USA již třináctým rokem působí lobby prosazující protiraketovou obranu. Je spolufinancována firmami, které nyní budují protiraketový systém, jehož součástí má být i plánovaný radar v ČR. Na samém počátku popřela informace zpravodajských služeb a zveličila riziko raketového útoku na Spojené státy, aby prosadila nadbytečný a technicky nezralý zbrojní projekt. Působení lobby se nyní rozšířilo na „informační“ kampaň v ČR, kde zakázku na vládní informační kampaň získala PR firma AMI Communications s vazbou na vicepremiéra pro evropské záležitosti Alexandra Vondru. Ten je dlouhodobě znám svou činností ve prospěch vazby na USA a skepsí k evropskému sjednocování. Cílem PR agentur jako AMI Communications není poskytovat nestranné informace tvořící předpoklad racionální diskuse, ale přesvědčit cílovou populaci o výhodnosti nabídky zadavatele. Cílem vládní „informační“ kampaně je pak získání „hlav a srdcí“ cílové populace ve prospěch předem daného rozhodnutí. O tom, že máme co do činění právě s tímto druhem „informační“ kampaně svědčí i skutečnost, že plánované finanční prostředky ze státního rozpočtu byly a zřejmě i nadále budou přidělovány přednostně na šíření stanovisek a názorů těch, kdo s výstavbou americké radarové základny souhlasí.
Vzhledem k tomu, že řada informací ohledně technických parametrů systému zůstává i nadále v kontrolovaném režimu, plnohodnotná veřejná debata o základně vlastně dosud ani nemohla začít. Vláda až do této chvíle fakticky potlačuje otevřenou diskusi o nejdůležitějším rozhodnutí od českého vstupu do Severoatlantické aliance a Evropské unie a nahrazuje ji propagandou.